Onderzoeksvraag – Madelon Marck

Naam: Madelon Marck
Studentennummer: 1658921
Specialisatie: Visual Design
Klas: JDE-VISD-2B
Docent: Annemieke Pesch
Format: Mini Hoorcollege

Hoofdvraag:

In hoeverre heeft Twitter invloed tijdens het kijken naar een tv-programma?

Motivatie:

De manier waarop we televisie kijken verandert. We kijken programma’s terug of wordt er helemaal geen televisie meer gekeken. Bij veel programma’s kijken we niet alleen naar het beeldscherm, maar ook op Twitter om te kijken wat andere kijkers van de aflevering vinden. Zelf doe ik dit ook, en daarom wil ik weten wat mensen aanzet om dit te doen, en wat de toegevoegde waarde hiervan is.

2 thoughts on “Onderzoeksvraag – Madelon Marck

  1. Na mijn feedback van gisteren ben ik verder gaan zoeken naar hoofdvragen binnen het onderwerp televisie/tv-formats, omdat ik dit een interessant onderwerp blijf vinden.

    Hoofdvraag:
    Op welke manier is het kijkgedrag van kinderen (6-12 jaar) uit Generatie Z veranderd ten opzichte van kinderen (6-12 jaar) uit Generatie Y?

    Ik heb gekozen voor de leeftijdscategorie 6-12 jaar omdat dit een doelgroep is voor (kinder)zenders.

    Motivatie
    Toen ik kleiner was keek ik veel naar Fox Kids, dat later Jetix werd en Nickelodeon. Als ik nu naar mijn kleinere nichtje kijk zie ik dat de manier van televisie kijken compleet is veranderd. Televisie is niet meer enige device waar televisieprogramma’s op gekeken kan worden. Tegenwoordig heb je de tablet, smartphone en bieden YouTube en Netflix ook deze mogelijkheden. Ik wil onderzoeken welke transformatie de beeldbuis heeft doorgemaakt vanaf het jaar 2000 (toen ik 8 was) tot nu. Wat is er in die tijd veranderd?

Leave a Reply