[EDIT] Onderzoeksvraag – Ilsa de Zwart

Naam: Ilsa de Zwart
Studentennummer: 1665987
Specialisatie: User Experience
Klas: JDE-SEMUX-3V
Docent: Thijs Waardenburg
Format: Mini Hoorcollege

Wat is de huidige rol van een commerciële radiozender in het Nederlandse medialandschap?

  • Wat is de definitie van radio?
  • Wat valt er onder het huidige medialandschap?
  • Wat is de rol geweest van radiozenders in Nederland?
  • Welke rol spelen on-demand streamingdiensten in het huidige medialandschap?
  • Hoe kunnen de radiozenders relevant blijven met de concurrentie van on-demand streamingdiensten?

Motivatie
Waarom wordt er nog radio gemaakt? Dat is de vraag die me al langere tijd bezighoudt.

Afgelopen periode heb ik stage gelopen bij de radiozender SLAM!. Hier heb ik zelf gezien dat radiozenders wel degelijk concurrentie ervaren van de on-demand streamingdiensten. Zelf ben ik een liefhebber van muziek en moet ik toegeven na altijd vaste 3FM luisteraar te zijn geweest ook steeds vaker naar on-demand streamingdiensten grijp. Zo is Spotify niet alleen mijn meest gebruikte mobiele app maar staat hij ook altijd open op mijn laptop. Nu weet ik uit de ervaringen dat er nog steeds een groot publiek is dat wel luistert naar de radio, maar voor hoe lang nog?

Bronnen
https://books.google.nl/books?id=vaZIKscS-V8C&pg=PA14&lpg=PA14&dq=rol+radio+medialandschap&source=bl&ots=7YizRMzcQN&sig=OVI3rxiV0L-z76JdmmMuZPu-HZ4&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwjXwpH-kc3XAhVMvRoKHXpDCLYQ6AEIRjAF#v=onepage&q=rol%20radio%20medialandschap&f=false

http://www.rab.fm/uploads/2014/Onderzoek/BeautifulLives_538Groep_MoodManagement_rapport_screen_160408.pdf

Leave a Reply