Oplevering | Jordan Krijnen & Lotte Hendriks

Namen: Jordan Krijnen & Lotte Hendriks

Studentnummers: 1669511 & 1655454

Specialisatie: Visual Design

Docent: Annemieke Pesch

Format: Documentaire

Eindproduct: Hitler as Art Director

Eindverslag: https://indd.adobe.com/view/99058611-040a-4167-b57b-3b9ed8722355

Motivatie:

Beiden zijn wij geïntrigeerd door de alomvattende, krachtige uitstraling van het nazi-regime en willen wij, vanuit onze expertise als visuele ontwerpers, onderzoek doen naar de totstandkoming en uitvoering hiervan. Specifiek vragen wij ons het volgende af:

Hoofdvraag:

Hoe heeft de merkindentiteit bijgedragen aan het imago van de nazi’s?

Deelvragen:

  • Hoe is deze merkidentiteit opgebouwd?
  • Hoe is deze merkidentiteit doorgevoerd in de door de nazi’s gebruikte uitingen?
  • Welk doel diende de merkidentiteit destijds?
  • Wat maakt deze merkidentiteit zo toonaangevend voor zijn tijd?
  • Waar en hoe is de opbouw van de merkidentiteit nu nog in terug te vinden?

Synopsis:

In onze geanimeerde documentaire onderzoeken we als eerst hoe de merkidentiteit van de nazi’s ontsprongen is. We kijken naar de oorsprong van het merk, de inspiraties en de designkeuzes of juist toevalligheden waar je mee leert spelen als ontwerper. Wat door zal sijpelen is dat de veelvoud aan tegenstrijdige bronnen ons sceptisch heeft doen kijken naar zowel de historie van deze merkidentiteit als de op het eerste oog intimiderend goede uitvoering ervan. Is het rood-wit-zwarte palet een meesterlijke keuze geweest zoals Mein Kampf ons doet geloven, of speelde er meer?

Vervolgens stellen we dat de allereerste officiële uiting van de NSDAP, de Blutfahne, de bakermat vormt voor de algehele merkidentiteit van het Derde Rijk. De vlag verbindt alles waar de partij voor staat met een weloverwogen eenvoud, een hint naar traditie en een maatschappelijk gedragen herkenning. We laten zien hoe deze triade aan eigenschappen op een organische manier tot design principles zijn verheven en hoe dit invloed heeft gehad op alle latere uitingen.

Als we het merk visueel vanaf de oorsprong weer hebben opgebouwd, beschouwen we het in zijn geheel. Toen Hitler besloot zijn politieke ideologie tot een merk te maken was het voornaamste doel het creëren van eenheid. Een eenheid die uiteindelijk al decennialang inspireert tot angst, afschuw of juist ongekende trots. We trekken paralellen tussen zowel ontwerpen van- als bedrijfsconstructies binnen de nazi-merkidentiteit, die we inmiddels beschouwen als de eerste letterlijk en figuurlijk totalitaire corporate identity, en bekende merken van nu.

Uiteindelijk maken we daarmee een terugkoppeling naar onszelf. De merkidentiteit heeft zich onomstotelijk bewezen, maar wat kunnen wij daar als ontwerpers nu nog van leren?

Leave a Reply