Onderzoeksvraag | Aimee Raadman-Laycock

Naam: Aimee Raadman-Laycock

Studentnummer: 1635130

Specialisatie: User Experience Design

Klas: Herkansing

Docent: Thijs Waardenburg

Format: Mini Hoorcollege

Motivatie:

Overal om je heen kom je ze tegen. Op school, op de straat, in het openbaar vervoer, etc. Ik heb het over de zogeheten “smartphone-zombies”. Steeds meer mensen zijn of raken verslaafd aan zijn/haar smartphone en deze zijn praktisch vastgegroeid aan de linker of rechterhand.¬† Het CBS geeft aan dat in 2015 1 op de 6 jongeren verslaafd was aan zijn/haar smartphone en dan met name het social media gebruik. Social Media maakt ook gebruik van o.a Persuasive technology: Ontwerpen om houding en gedrag van de gebruikers te veranderen door middel van overreding en sociale invloed. Dit vond ik interessant. Hoe kan juist deze techniek worden toegepast, maar dan om het smartphone/social media gebruik te verminderen?

Hoofdvraag:

Hoe kan Persuasive Technology invloed uitoefenen op het gebruikersgedrag van de smartphone / social media, met het uiteindelijke doel het gebruik hiervan te verminderen?

Deelvragen:

  • Wat zijn de cijfers op het moment? Hoeveel mensen zijn/geven aan dat ze verslaafd zijn aan social media (en welke problemen brengt dat met zich mee?)
  • Wat is persuasive technology en welke patterns worden er toegepast op social media?
    • Youtube
    • Whatsapp
    • Facebook
  • Waardoor raken we verslaafd? (aan social media/Smartphone)
    • Persuasive technology: Een definitie
    • Dopamine en de hersenen
  • Welke applicaties bestaan er al om het smartphone gebruik te verminderen¬† door middel van persuasive technology en welke patterns worden hierbij gebruikt?

One thought on “Onderzoeksvraag | Aimee Raadman-Laycock

  1. Aanpassing 06-12-2017:

    Hoe kan persuasive design invloed uitoefenen op het
    gebruikersgedrag van de smartphone / social media, met het uiteindelijke doel het gebruik hiervan te verminderen?

    Om deze vraag te beantwoorden, wordt deze vraag opgedeeld in een aantal deelvragen:

    Wat zijn de cijfers op het moment? Hoeveel mensen zijn/geven aan dat ze verslaafd zijn aan social media/smartphone (en welke problemen brengt dat met zich mee?)
    – Wat zijn de activiteiten die men uitvoert op zijn/haar smartphone.

    Wat is persuasive design en welke patterns worden er toegepast op social media?
    – Youtube
    – Whatsapp
    – Facebook
    Verschillende Patterns
    Cialdini: De kunst van het overtuigen

    Waardoor raken we verslaafd? (aan Social media/Smartphone)
    – Verslaving, Social media en de hersenen
    – Dopamine aanmaak

    Welke applicaties bestaan er al om het smartphone gebruik te verminderen door middel van persuasive design en welke patterns worden hierbij gebruikt?
    – Hoe reageert het brein op deze appicaties? (dopamine aanmaak)
    – Wat zijn andere manieren om dezelfde hoeveelheid dopamine aan te maken als wat men ontvangt met social media gebruik/smartphone gebruik?

    Conclusie

Leave a Reply