Synopsis – Tom van Dongen (Herkansing)

Naam: Tom van Dongen
Studentnummer: 1655952
Specialisatie: UX / herkansing
Docent: Sandra Bukman
Periode: B
Format: Mini-hoorcollege

Huidige stand van zaken:
Na veel onderzoek sta ik op het punt om alles te verwerken. Per deelvraag had ik een hypothese geschreven en de eerste drie vragen heb ik al bijna helemaal kunnen beantwoorden. Naast veel desk research heb ik Tony Chocolonely gebeld die waren heel erg open en behulpzaam, ze konden heel gepassioneerd vertellen over het merk en wisten veel van mijn vragen te beantwoorden. Daarnaast heb ik een interview gehad met Package Designer, zoals ik in de vorige blog heb verteld ben ik mij hier heel erg in aan het verdiepen omdat ik hierop wil afstuderen. Het was dan ook leuk om te spreken met een specialist op het gebied van Package Design.

Ik vindt het heel leuk dat ik tot dusver veel geleerd heb over package design en merkverhalen en van meerdere kanten inzicht heb kunnen krijgen zoals van de consument, de fabrikant en de designer. Ik had de waarde van een merkverhaal een beetje onderschat voor elk merk is het van groot belang het verhaal gaat voor de vormgeving van de verpakking en het is de ideale manier om te zorgen voor een onderscheidende kracht. Daarnaast moet je nauw contact houden met je doelgroep / de consument en duidelijk communiceren hoe het er voor staat binnen het bedrijf en waar je mee bezig bent.

Hoofdvraag:
Hoe overtuigd Tony Chocolonely de consument middels hun merkverhaal om alleen slaafvrije chocolade te kopen?

Inleiding vraag:

Wat is het merkverhaal van Tony Chocolonely en waarom is een merkverhaal belangrijk voor een bedrijf, dienst of product?
Om antwoord te krijgen op deze vraag heb ik veel artikelen gelezen, de website van Tony Chocolonely geanalyseerd, diverse documentaires bekeken, de aflevering van Keuringsdienst van Waarde bekeken en het interview met Paul van Tony Chocolonely gebruikt. Door de combinatie van deze bronnen heb ik een duidelijk antwoord gevonden op deze deelvraag.

Deelvragen:

Wanneer en hoe kom je in aanraking met een merkverhaal?
Om antwoord te krijgen op deze vraag heb wederom veel deskresearch gedaan, daarnaast ben ik op zoek gegaan naar de touch points, bijvoorbeeld op de verpakking door mensen te schaduwen in de supermarkt. Ik heb websites, social media en persberichten van diverse merken geanalyseerd en veel artikelen gelezen.

Welke communicatiemiddelen gebruikt Tony Chocolonely om hun merkverhaal te communiceren?
Om deze vraag te beantwoorden ben ik ook eerst op zoek gegaan naar artikelen en resultaten op het internet, maar om het zeker te weten heb ik het gevraagd in een interview met Paul van Tony Chocolonely.

Hoe verteld de vormgeving van Tony Chocolonely het merkverhaal?
Dit vondt ik een erg belangrijk onderdeel voor mijn carrière, ik wil hier veel over leren en ben daarom op zoek gegaan naar een expert in package design en dat is een medewerker van Mountain geworden waar ik binnenkort mijn afstudeer stage wil starten. Daarnaast leek het mij een goed excuse om wat chocolade te kopen dus dit heb ik gedaan om het te analyseren.

Hoe communiceren andere merken/bedrijven binnen de chocolade wereld hun merkverhaal?
Hier kwam mijn concurrentie onderzoek goed van pas, dit onderzoek is gebaseerd op de grootse concurrenten van Tony, ik ben achter deze concurrenten gekomen door deskresearch en het interview met Paul.

Conclusie:

Hoe overtuigd Tony Chocolonely de consument middels hun merkverhaal om alleen slaafvrije chocolade te kopen?
De conclusie moet ik nu nog gaan uitschrijven. Daarnaast moet ik bij veel van mijn deelvragen de antwoorden nog netjes uitschrijven.

Wat moet er nog gebeuren:
Alles afschrijven, uitwerken, bronnenlijst op orde krijgen en dan het nog eens goed doorlopen om te zien welke deelvragen nog extra onderbouwing vereisen. Het publiek voor de presentatie heb ik al bij een verzameld en de video van mijn presentatie zal dan ook 12 Januari op de blog verschijnen.

Leave a Reply