Synopsis – Ilsa de Zwart

Naam: Ilsa de Zwart
Studentennummer: 1665987
Specialisatie: User Experience
Klas: JDE-SEMUX-3V
Docent: Thijs Waardenburg
Format: Mini Hoorcollege

Hoofdvraag
Wat is de huidige rol van een commerciële radiozender in het Nederlandse medialandschap?

Synopsis – Toekomst van radio
Voor de meeste mensen is radio heel simpel. Je zet je toestel aan, draait aan de juiste knop om de goede zender te vinden en de klus is geklaard. De tijd dat het hele huishouden ‘s avonds rond de radio verzameld zat, behoort al een tijdje tot het verleden, maar de radio blijft vandaag voor velen nog altijd een belangrijke bron van informatie en entertainment. Vooral in de auto blijft de radio erg populair, maar ook thuis of op het werk als achtergrondgeluid.

Toch kunnen we ons de vraag stellen of radio als medium niet stilaan tot het verleden behoort. Het medialandschap evolueert razendsnel en er dienen zich steeds meer alternatieven aan, die de plaats van radio zouden kunnen innemen. Is er nog plaats voor radio in de toekomst, of zal het medium al snel worden herleid tot verleden?

Afgelopen weken ben ik druk geweest met deze vragen. Ik heb interviews gehouden met eigenaren en werknemers van een commercieel radiostation en discussies gevoerd met radioliefhebbers van elke leeftijdsgroep. Hier ben ik niet alleen tot nieuwe inzichten gekomen maar zijn ook mijn verwachtingen verbreed. Zo wordt een on-demand streamingdienst door de radiowereld niet als grote concurrent gezien maar als een gezonde uitdaging. De radiowereld kan heel veel leren van streamingdiensten, door het vergroten van de herbeluisterbaarheid en on-demand.

Of je überhaupt nog een radio koopt en welke radio dan precies, hangt voor een deel af van je leeftijdsgroep. Oudere mensen zijn gewend aan FM en zelfs AM en zullen die zenders dan ook graag weer op DAB radio willen vinden. Voor de jongeren is radio überhaupt een gepasseerd station. Als zij muziek willen luisteren pakken ze gelijk hun telefoon en zoeken hun muziek op via Spotify, iTunes, YouTube en dergelijke. Toch heeft radio zeker nog wel toekomst.

Zaak is nu alle verkregen informatie te rangschikken om de verschillende invalshoeken door te lichten. Ik heb ook beschikking over de luistercijfers van een commercieel radiostation met daarbij extra informatie over luistertijd etc. Dit wil ik in de komende week ook analyseren.

Leave a Reply