Hoofdvraag – Synopsis – Lois Ludolph

Naam: Lois Ludolph

Studentennummer: 1680034

Specialisatie: Concept Design

Docent: Rob van den Idsert

Format: Mini hoorcollege

Hoofdvraag:

Wat is verschil in strategie en uitwerking tussen de laatste reclame van Heineken en Bavaria Swinkels?

Deelvragen:

Waar zit het verschil in hun merk? → merkperceptie, jaarverslag 2016, de ideale doelgroep

Welk verschil in strategie hebben Heineken en Bavaria aan de hand van hun laatste reclame?

Welk verschil zit er in het concept van hun laatste reclame?

Wat is het communicatiedoel?

 

Interview methoden

Focusgroep

Deskresearch

Diepte interview

(Competitief testen en/of enquete)

Motivatie:

Ik ben erg geïnteresseerd geraakt na het vak strategie en productie. Met dit vak wil ik mij gaan richten op de toekomst. Ik ben heel erg benieuwd naar de strategie en het concept achter reclame’s. Welke reclame werkt wel en welke werkt niet? Waar in het concept gaat het goed of fout? Is er sprake van een duidelijke communicatie vanuit de bedrijven naar consument? Ik wil dit gaan analyseren.

 

Synopsis:

Je kent ze wel, de reclames van de biermerken Heineken en Bavaria Swinckels. De reclame Heineken ‘The invention’ is een beroemde reclame onder de Nederlanders, het staat voor ons bier. Daarnaast is de reclame van Bavaria Swinckels ‘Always trust your inner voice’ met de acteur Morgan Freeman ook erg populair. 

Maar hoe zijn deze reclames eigenlijk tot stand gekomen? Hoe is de strategie en het concept in elkaar gezet? Wat communiceren ze? En op welke punten verschillen de biermerken van elkaar? Ik ga de verschillen aantonen van de reclames vooral door middel van verschillende inzichten van experts en consumenten.

Leave a Reply