Synopsis – Renée ter Haar

Welke boodschap brengt de vormgeving van het nieuwe logo van Perla over bij CMD’ers, vergeleken met het oude logo?

Onlangs heeft Perla hun gehele lijn producten een nieuwe look gegeven. Ze hebben de huisstijl, hun verpakkingen en hun logo veranderd. Het nieuwe logo toont een aanzienlijk verschil met het voorgaan de logo van Perla. Wat voor effect het nieuwe logo vergeleken met het oude logo op CMD’ers? Welke associaties zijn door veranderingen in het design veranderd? En wat is nou eigenlijk een goed logo?

Aan de hand van deze hoofdvraag heb ik de volgende deelvragen opgesteld:

Deelvragen

  1. Hoe zijn de gestaltwetten toegepast in het nieuwe en oude logo van Perla en hoe heeft Starbucks deze toegepast

Heeft Perla rekening gehouden met de gestaltwetten en semiotiek, of voldoent het design totaal niet aan deze handige design regels? Wat voor effect heeft het nieuwe ontwerp aan de hand van gestaltwetten, op de manier waarop cmd’ers het logo zien en onthouden? En hoe zit dat met het nieuwste Starbucks logo, klopt dit ontwerp volgens de gestalt wetten?

2. Wat was de achterliggende gedachte bij de veranderingen in het Perla logo?

Wat probeerde Albert Heijn met de veranderingen in het ontwerp te bereiken? Wilde ze een nieuwe doelgroep bereiken? Wilde ze andere merken nadoen? Wilde ze er juist duurder en betrouwbaarder uit zien?

3. Welke associaties hebben CMD’ers bij het nieuwe en het oude Perla logo?

Vinden cmd’ers het nieuwe logo, of toch het oude logo beter? Wat komt er het eerste in hun hoofd op bij deze logo’s?

Leave a Reply