Onderzoeksopzet – Lois van Tol (herkansing)

Naam: Lois van Tol
Studentnummer: 1658392
Specialisatie: Visual Design
Blok: E
Onderdeel: Onderzoeksvraag
Cursuscode: JDE-SVIS.3V-13
Docent: ?
Format: Mini Lecture

Motivatie

Momenteel ben ik bezig met het openen van mijn eigen mini-webshop en ik vind het ontzettend interessant hoe productfotografie daaraan kan bijdragen. Ook omdat de producten niet draagbaar zijn (denk aan: fotolijstjes, notitieboekjes, sleutelhangers), zal ik het anders moeten aanpakken dan bijvoorbeeld iemand die sieraden verkoopt. Om het onderzoek te kaderen zal ik bij de test kiezen voor 3 verschillende  otografiesoorten bij een aantal verschillende niet-draagbare producten. Deze testkeuze zal ik baseren op de antwoorden bij de eerdere deelvragen.

 

Hoofdvraag

Hoe beïnvloeden verschillende soorten productfotografie het consumentengedrag in een webshop (met niet-draagbare producten)?

 

Deelvragen

Wat is productfotografie en welke verschillende soorten zijn er?

Wat is het verschil tussen fotografie van draagbare en niet-draagbare producten?

Wat is er al bekend over consumentengedragsbeÏnvloeding door middel van fotografie?
Wat zijn hier huidige voorbeelden van in webshops?

Hoe worden verschillende soorten productfotografie in een webshop ervaren door de consument?
– Wat zijn belangrijke factoren hiervan?

 

Mogelijke bronnen

Desk research
Bestuderen van succesvolle webshops

Artikelen
Attributes for Image Content that Attract Consumers’ Attention to Advertisements
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042815038288

Is 360 graden fotografie de toekomst voor webshops?
http://studiolinkshandig.nl/is-360-graden-foto-de-toekomst-voor-webshops/

Boeken
Fotomarketing door Esther Liebregts
Internet godinnen & Webhelden door Suzan Eikelenstam
Werk aan de webwinkel door experts van Shopping Tomorrow
Beeldtaal door Jos van den Broek, Willem Koetsenruijter, Jaap de Jong en Laetitia Smit.

Enquête
Het testen van verschillende soorten productfotografie bij de consument.

2 thoughts on “Onderzoeksopzet – Lois van Tol (herkansing)

  1. Hi Lois,
    Leuk onderwerp! Een paar opmerkingen:
    je laatste deelvraag is eigenlijk een andere formulering van je hoofdvraag:
    Wat voor invloed heeft (de stijl van) een productfoto op de keuze van een consument in een webshop?
    De eerste twee deelvragen zou ik samenvoegen.
    Heb je al goede bronnen gevonden? ( artikel, boek enz?)
    welke onderzoeksmethoden ga je inzetten? ( desktop reserach, enquete? enz)

Leave a Reply