Onderzoeksvraag / Becca Ligthart

Naam: Becca Ligthart

Specialisatie: User Experience

Docent: Thijs Waardenburg

Periode: D

Format: Mini Hoorcollege of animatie

Hoofdvraag: Hoe zorgen alcoholproducenten er met hun marketing voor dat het reptielenbrein getriggerd wordt?

Deelvragen: 

            Wat is het reptielenbrein?

Hoe kan het reptielenbrein beïnvloed worden?

Welke alcoholproducenten zijn er?

Hoe ziet hun marketing er uit?

Hoe zorgt hun marketing ervoor dat het reptielenbrein, en dus het kuddegedrag, getriggerd wordt?

Hoe ziet dat kuddegedrag er uit?

 

Motivatie:  Aangezien ik vaak met vrienden in de kroeg of ergens anders bier zit te drinken vroeg ik me af of er nog bijzondere redenen zijn waarom we dat doen (buiten dat we het bijvoorbeeld lekker vinden). Toen ik daar naar ging zoeken kwam ik er achter dat veel van de alcoholconsumptie van mensen eigenlijk kuddegedrag is en veroorzaakt wordt door het zogenaamde reptielenbrein. Ik wil graag onderzoeken hoe alcoholproducenten daar op in spelen.

– Ik denk dat ik me in mijn onderzoek in één alcohol producent wil verdiepen, maar ik weet nog niet welke het meest geschikt is.

2 thoughts on “Onderzoeksvraag / Becca Ligthart

  1. Nieuwe onderzoeksvraag
    Hoofdrvaag: Wat voor invloed heeft je vriendengroep op je alcoholconsumptie en hoe speelt de marketing van bier producten daarop in?
    Omdat ik tijdens mijn research steeds vaker tegenkom dat je alcoholconsumptie beinvloed kan worden door bijvoorbeeld groepsdruk wil ik onderzoeken welke aspecten allemaal komen kijken bij de beinvloeding die door je vriendengroep ontstaat. Daarnaast zijn er een paar biermerken die zich in hun reclames richten op dat vrienden aspect, dus ik wil kijken hoe deze marketing bijdraagt aan de beïnvloeding van je vriendengroep op bier te drinken.
    Deelvragen:
    1. Wat voor invloed heeft je vriendengroep op je alcoholconsumptie?
    -welke aspecten komen hier allemaal bij kijken bijv; groepsdruk, gezelligheid, niet buiten de groep willen vallen?
    2. Welke bierproducent speelt in op de sociale beinvloeding van een vriendengroep en hoe doen ze dat?
    2.a Hoe ziet de marketing van bierproducenten er uit.
    2.b Welke marketing is gericht op dezelfde aspecten als de beïnvloeding van vrienden
    -amstel bijvoorbeeld echt gericht op vrienden, met reclames van een vriendengroep.
    Dat is nu niet echt meer eigenlijk, er wordt niet zo gericht op vrienden
    3. Hoe komen deze beïnvloedingen samen tot uiting en waaraan zie je dit terug?

  2. Nieuwe onderzoeks inval.

    Wat kunnen bierreclames leren van de manier waarop je beïnvloed wordt door je vrienden?
    Of hoe kunnen de makers van bierreclames beter inspelen op groepsdruk.
    Is dit ethisch”?? Als reclame maker is dit wel belangrijk om de opties te bekijken

    Onderzoeksvraag moet nog gespecificeerd worden.

Leave a Reply