Synopsis – Sarah Oskam

Naam: Sarah Oskam
Specialisatie: User Experience Design
Blok: D
Onderdeel: Synopsis
Docent: Thijs Waardenburg
Format: Animatie

Over de afgelopen weken heb ik veel gebrainstormd over mijn onderwerp en over wat ik echt precies wilt onderzoeken. Uit deze brainstorm heb ik uiteindelijk mijn hoofdvraag vastgesteld. Hij gaat als volgt:

“ Hoe draagt nostalgie bij aan de voortdurende populariteit van Nintendo’s mario games?”

Synopsis

Aan de hand van een synopsis zal ik jullie kort uitleggen waar mijn onderzoek over gaat, en wat mijn veronderstellingen zijn.

Mario, wie kent hem niet. De vrolijke, in rood geklede klusjesman die al sinds 1985 op onze geliefde speelcomputers verschijnt. Mario is een ongekend succes geworden, waardoor Nintendo zich heeft kunnen ontwikkelen tot één van de grootste video game bedrijven ter wereld. Nintendo’s grootste kracht zit hem in de nostalgie, die ze iedere keer weer bij hun klanten oproepen.

Nostalgie is een krachtig middel om mensen te stimuleren en te motiveren. Maar wat draagt nostalgie precies bij aan de populariteit van de mario games? Wat zijn belangrijke nostalgische elementen of formats die ze telkens weer inzetten? Is nostalgie de enige motivatiefactor om een spel te kopen of spelen andere factoren ook een grote rol? En tot slot; hoe speelt Nintendo in op de huidige veranderingen binnen de gamewereld?

Dit zijn allerlei vragen die ik tijdens mijn onderzoek zal beantwoorden. Door middel van onderzoeksmethodes zal ik de antwoorden en informatie krijgen die ik nodig heb om tot een conclusie te komen. Hiervoor zal ik o.a. Interviews, enquêtes, een SWOT analyse en deskresearch doen. Daarnaast zal ik één-op-één contact zoeken met de doelgroep, om erachter te komen wat hun drijfveren precies zijn.

Mijn veronderstelling is dat de Mario franchise juist zo’n groot succes is gebleven, vanwege de nostalgie rondom het karakter en de spellen. Het iconische karakter, die veel spelers van kinds af aan al kennen, vinden ze vertrouwd, leuk en fijn. Daarnaast is de branding van Nintendo ook heel sterk en voor veel mensen een motivatiefactor om de spellen aan te schaffen. “Alles waar het woord ‘Nintendo’ op staat koop ik gelijk.” – Anonieme respondent (2018).

Je zou kunnen stellen dat Nintendo de franchise uitmelkt, omdat het steeds maar kleine veranderingen toevoegt aan de games, maar het grote succes van de spellen laat zien dat dit helemaal niet het probleem is. ‘Mario Odyssey’ bewijst zelfs dat Nintendo wel vernieuwingen toevoegt aan de franchise, en toch net zo of zelfs succesvoller is dan zijn voorgangers. De nostalgische karakters, muziek en gameplay die met de jaren mee steeds weer in een nieuwe jas worden gegoten, zorgen voor herkenning, blijdschap en plezier.

Leave a Reply