synopsis

Naam: Becca Ligthart

Specialisatie: User Experience Design

Blok: D

Onderdeel: Synopsis

Docent: Thijs Waardenburg

Format: mini hoorcollege

 

Aangezien ik vaak met vrienden in de kroeg of ergens anders bier zit te drinken vroeg ik me af of er nog bijzondere redenen zijn waarom we dat doen (buiten dat we het bijvoorbeeld lekker vinden). Toen ik daar naar ging zoeken kwam ik er achter dat veel van de alcoholconsumptie van mensen eigenlijk kuddegedrag is ook wordt beïnvloed door groepsdruk. Dus ben ik dat gaan onderzoeken.

Ik had verwacht dat er in bierreclames wordt ingespeeld op het vrienden aspect, bijvoorbeeld in de amstel reclames. Maar dat doen ze eigenlijk niet echt, ze spelen vooral in op de smaak van van het bier, en het gevoel dat er bij hoort.

Ook heb ik tijdens terras momenten en feestjes geoberserveerd hoe vriendengroepen elkaar beïnvloeden. Wat verrassend was dat er ook non verbale groepsdruk werd uitgeoefend.

Toen ik ging nadenken over wat je als cmd’er eigenlijk aan mijn onderzoek zou hebben, leek het me interessanter om te kijken wat je van zo’n onderzoek naar groepsdruk kan leren als reclamemaker. En of dat dan wel ethisch is. Ik wil nog meer gaan onderzoeken naar hoe groepsdruk precies werkt. En wil dan gaan kijken wat er als reclamemaker uit te halen is omdat ik denk dat als je dit op een goede manier toepast in de bierreclames dat het nog beter aan zal slaan.

Uiteindelijk zou ik twee testreclames willen maken als ik daar tijd voor heb. Eentje waarbij er wel op die sociale beinvloeding wordt ingespeeld, en eentje waarbij dat niet gebeurd. Hiermee kan ik testen of mijn theorie klopt.