Synopsis | Iris Mark

Naam: Iris Mark
Specialisatie: User Experience Design
Format: Mini hoorcollege
Docent: Thijs Waardenburg

Synopsis
Met de komst van de computer en veel software die helpt bij het visualiseren van data, is het heel makkelijk geworden om zelf, haast met 1 druk op de knop, data te visualiseren. Echter wil dit niet zeggen dat mensen ook weten hoe ze data moeten visualiseren en zo het meeste uit hun data kunnen halen. Slechte (en vaak misleidende) data visualisaties komen zelf zo vaak voor, dat de meeste mensen niet beter weten.

Een belangrijke fout die mensen maken bij het visualiseren van hun kwantitatieve data is dat ze het verkeerde medium (vorm) kiezen. De reden hiervoor is dat mensen vaak niet rekening houden met de boodschap die zij willen vertellen en vervolgens een visualisatie te maken die deze boodschap het beste communiceert. Daarnaast zijn mensen zich niet bewust wat de sterke punten zijn van de verschillende vormen (uitingen) van data visualisatie.

Mensen hebben vaak ook niet de nodige kennis om, op basis van theorie, een sterke visualisatie neer te zetten. Veel mensen zegt begrippen zoals de Gestaltwetten, het somberheid principe, small multiples en chartjunk helemaal niets. Voeg hier visuele perceptie en hoe mensen data tot zich opnemen aan toe en de meeste mensen zullen geen idee hebben waar ze nou eigenlijk precies mee bezig zijn.

Binnen het onderzoek zal er verder ook nog gekeken worden naar wat goede en slechte voorbeelden zijn van kwantitatieve data visualisatie (in de praktijk). Naar verwachting zullen de goede voorbeelden zich houden aan een aantal kern eisen die ook terug zullen komen in de conclusie.

Kwantitatieve data kan dus op een manier gevisualiseerd worden die niet misleidend is voor het publiek. In dit onderzoek zal er antwoord worden gegeven op de vraag: “Hoe kan kwantitatieve data gevisualiseerd worden op een manier die niet misleidend is?

Leave a Reply