Onderzoeksvraag | Marleen Starrenburg

Naam: Marleen Starrenburg
Studentnummer: 1644223
Specialisatie: Content Design
Docent: Madris Duric

Hoofdvraag:
Hoe moeten wij als content designers big data gaan inzetten m.b.t. onze beroepsproducten?

Deelvragen:

  • Wat is big data?
  • Waar ligt de kracht van big data?
  • Wat zijn de gevaren van big data?
  • Hoe zetten bedrijven big data in?
  • Hoe kijken de gebruikers naar big data?

Motivatie
Sinds de kennispresentatie voor de cursus Media Analysis in de eerste periode van mijn content specialisatie kwam ik in contact met het onderwerp Big Data. Ik kende het begrip, maar in deze cursus heb ik mij er meer in verdiept. Big Data is een wereld met goudmijnen voor content designers, maar ik merkte dat er een angstige houding was naar dit onderwerp. Ik vind dit zonde, omdat er voor ons als ontwerpers een berg aan informatie ligt waar we onze beroepsproducten mee tot een hoger niveau kunnen tillen. In mijn seminar wil ik mijn kennis delen over dit onderwerp en zowel de positieve als negatieve kanten belichten van big data. Ook wil ik zelf kijken hoe ik als content designer kan omgaan met die angst en het gevaar van big data.

Bronnen:

Internetbronnen:

Artikel:

  • With Big Data Comes Big Responsibility (Alex Pentland)

Boeken:

  • Big data revolutie
  • Library linked data in the cloud

Voorbeelden:

Leave a Reply